Sarah Ferri (BE)

Sarah Ferri groeide op in een warm Belgisch-Italiaans nest. Gefascineerd door de unieke zangstijl van nachtegalen zoals Ella Fitzgerald, Billie Holiday en Nina Simone, begon ze met het schrijven van eigenzinnige en creatieve songs. Hun donker, sprookjesachtig karakter werd gaandeweg beïnvloed door de naakte eerlijkheid van de seventies folk en zonnige gipsy jazz swing uit de fifties.

Sarah verscheen voor het eerst op de radar toen ze in 2008 tijdens de Gentse Feesten de muziekwedstrijd Jonge Wolven won.Tijdens een concert in “The Music Village” werd Sarah Ferri opgemerkt door de Anciënne Belgique en opgenomen in het project Artist in Residence.

Sarah speelde ondermeer supports voor Michael Kiwanuka, Caro Emerald, Simply Red, Jools Holland & His Rhythm & Blues Orchestra.

In 2012 verscheen haar debuut “Ferritales” bij Universal Music. Het album werd geproducet door Koen Gisen en gemasterd door Tim Young in Metropolis Studio Londen.
Na een warm onthaal van haar eerste single "On my own" volgden ook "The man who was bored”, "Dancing at the supermarket" en “Were you there”.

In december 2012 werd ze genomineerd voor de MIA's in de categorie "Solo Vrouw".
Tussen 2012 en 2015 volgde er een uitgebreide tournee in binnen-en buitenland. Na Eurosonic en Reeperbahn verscheen het album ook in Nederland & GAS (Germany/Austria/Switzerland).

Intussen werkte Sarah aan haar volgend album.

“Displeasure” verschijnt op 23 september 2016 in de BENELUX & GAS. De plaat contrasteert met de zonnige swingjazz van het eerste album. De inspiratie kwam uit donkere, melancholische hoek, waarvoor Sarah gebruik maakte van haar lage stemregister.
De songs spelen zich af tegen een filmisch decor.

Met behulp van een midi-klaviertje componeerde ze rijkelijke orkestraties met strijkers, pauken en koortjes. Zo haalde ze haar invloeden bij Ennio Morricone, Louis Bacalov, George Gershwin, Ray Ellis en James Newton Howard.

De songs op zich zijn een fusion tussen piano pop, R&B en soul-jazz uit de jaren ’60-’70. Bovendien wordt er ook wat geflirt met subtiele elektronica en jaren ’80 beats.
Klankmagiër Koen Gisen nam ook voor deze plaat de productie voor zijn rekening. Frederik Dejongh deed de mastering.